28. april 2013

Konfirmasjonskort eller herrekort....

Ja, akkurat det kan du velge selv, men jeg trengte et konfirmasjonkort så da ble det det :-)

Ikke så veldig vanlig at jeg lager kort, men kan ikke la det støve helt bort heller....og da endte jeg opp med å lage et jakkekort med vest inni.

Så all "cred" til Mayas hobbyblogg for inspirasjonen :-)

Det jeg brukte var:
Papirdesign Naturligvis Strie og Stein, Bazzill French Vanilla, tre små knapper, tre litt større knapper, Tim Holtz Swivel Clasps, metallblomst, metallklokke, bredt silkebånd, pin, Tim Holtz Distress Ink Vintage Photo rundt kantene og tre magneter.


Jeg starter med skjorta:
Kutt Bazzillen i str. 10x29 cm, lag en brettekant på 13 cm og brett i to. Lag så en brettkant 1,5 cm fra toppen (den som er lengst).


Klipp inn på hver side ca. 3,5 cm. 


Brett så skjortekragen slik, og skjorta er ferdig :-)


Nå skal jeg laga jakka:
Kutt mønsterarket i str. 13,5 x 23 cm. Lag en brettekant på den ene siden 5,5 cm og 6,5 cm 
på den andre.


Brett sammen, den ene klaffen går over den andre - bruk en hjørnepunch på hver side. 
Ink rundt alle kantene på jakka.


I mellom her har jeg glemt å ta bilde, ble så ivrig på kortet gitt....men ca. 7 cm ned la jeg en linjal litt på skrått og brettet en krage langs kanten og det samme fra ca. 6 cm på den andre siden. På den ene siden vil kragen bli litt for stor, klipp det til.
Lommer: Kutt opp 2 stk. 1x3 cm og 1 stk. 1x2 cm, ink kantene og lim på.


Klipp så opp en liten snipp og legg bak brystlomma, lim samtidig på tre knapper - tattaddaaaaa....
Jakka er ferdig :-)


Fest en magnet bak knappestolpen på jakka.


Så lager jeg vesten:
Bruk skjorta som en mal, tegn til og klipp opp - jeg brukte Bazzill for da har jeg den 
til en annen gang også.
                                           Legg denne over "vestearket", tegn rundt og klipp ut.


I samme farta klipte jeg en strips på ca. 1,5 cm som blir knappestolpe, denne måles og klippes til slik at den passer - ikke dekk hele med lim da vesteklokka skal festes under. Lim på tre små knapper.
Lommer lages på samme måte som jakka 2 stk. 1x3 cm og 1 stk. 1x2 cm. Ink kanter og lim på.
Bruk skalpell/kniv og kutt en strek der hvor jeg holder, her skal klokka legges.


Og nå har jeg glemt å bilde igjen - huff sorry asså...men jeg blir så ivrig når det er morsomt!
Forklarer litt igjen....ta frem skjorta, vipp ut fronten (ikke kragen).
Ta silkebåndet, brett det dobbelt og lim bak. Snu kortet og fest båndet med en pin foran (la båndet gå ca. 5-6 cm nedover). Snu kortet igjen og fest en Bazzill like stor slik at båndet og tapen blir borte. 



Her lagde jeg også en provisorisk lomme til en pengelapp på samme arket som skjuler silkebåndet - 
du ser såvidt silkebåndet under.


Lim på vesten med 3-Dputer. Vipp skjortekragen litt bakover og vesten faller framover.
Fest to magnetknapper under hver skjortesnipp, motpolen festes under silkebåndet på et vis - 
det føler du fram.


Nå lager jeg lommeuret. 
Ta av den store klemma slik at du sitter igjen med lenka og en ring på hver side. 
Lim klokka på blomsten, og fest en ring i det ene bladet. Når det er tørt limer du den andre ringen under knappestolpen på vesten, og putter klokka litt ned i lomma.


Nå er både er både jakka og vesten ferdig.
Som du ser har jeg limt litt mønsterark på jakkekragen, jeg likte ikke det rødrutete der - 
limte bare arket over og klippet etterpå. 


 Åpne jakka og legg skjorte med vest inni :-)
Her har jeg bomma litt som dere ser, med at foret inni er rødt - men pyttsan...
Mye farga fór inni jakker for tiden *fnis*


Lukk igjen og kortet er ferdig :-)


Dette var veldig enkelt og ikke minst morsomt å lage :-)
Ønsker deg en fin vår og litt varme framover, og ikke minst en kreativ uke!

Wibeke












Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar