24. august 2012

Trifoldcard

Denne måneden har jeg laget et trifoldcard, og forsøkt meg på en tutorial. Det er første gangen jeg lager en, så håper på litt forståelse hvis den ikke blir perfekt. ;) De første bildene er desverre litt rare i fargene, satt med litt dårlig lys da jeg holdt på, og oppdaget det ikke før kortet var ferdig og de var lagt inn. Litt sent å ta nye bilder da.

Jeg startet med Bazzill, og delte den så du får en bit i størrelse 5x12 inch. (Det kan selvfølgelig varieres etter hvor stort du ønsker kortet skal være.) Ga den en brett på 4 og 8 inch. En brett fra hver side av arket, så det blir seende ut sånn her:

Jeg har valgt å ha den øversten og nederste stripa 1,5 inch hver, og den midterste 2 inch. Markerte dette på langsidene, og lagde et merke 1 inch inn på hver kortside. 



Bruk skjærebrettet og lag et snitt på de markerte langsidene.


Brett den midterste delen motsatt vei av de første brettene, så kortet ditt blir seende ut på denne måten:

 Så er det klart for litt mønsterpapir. Har brukt nyyydelige ark fra Pion Design, Till Mor. Valgte å la arkbitene være sammenhengende, men her kan man veksle mellom å bruke et ark, eller flere ulike i mindre biter. Her skjærte jeg den øverste stripen fra arket, og laget den litt mindre enn 1,5x12 inch. Den nederste biten er litt mindre enn 3,5x12, og så har jeg skjørt ut en bit som passer på den midterste delen av kortet. Baksiden på dette arket ville jeg bruke, så da bare snudde jeg biten.,

Jeg liker slitte, rufsete kanter på arkene, så gikk over dem med en rasp.

Litt brunt stempel gjør seg sammen med slitte og rufsete kanter synes jeg.

Jeg bruker dobbelstsidig tape til å feste mønsterarket med. Det kan være lurt å ikke fjerne beskyttelseslaget på alle tapebitene før man vet at man har plassert mønsterarket riktig på. (det har tydeligvis en merkelig evne til å vri på seg uten at man merker det... ;)  Kjedelig å måtte dra det av og ødelegge det du har gjort til nå) Jeg går over med stempelputen i brettene på kortet også. 

Her er kortet dekket med mønsterark på alle delene.

Her er kortet ferdig. Har valgt å  ikke ha på alt for mye pynt på dette, for jeg synes at papiret er så utrolig vakkert i seg selv! Men det velger man jo helt selv! :)

Håper det var en forståelig forklaring. Kanskje du fikk lyst til å prøve å lage et selv også! :)

1 kommentar:

  1. Super forklaring Malin, dette var finfin inspirasjon å ha i samlinga :)

    SvarSlett